Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2023

NGC 4372 a Tmavá věcička

Uznání a copyright: Matias Tomasello

Na jižní obloze v malém souhvězdí Mouchy (Musca) je lákavý cíl pro triedry a malé dalekohledy v podobě pěkné mlhoviny Tmavá věcička. Mračno kosmického prachu je vidět na pozadí bohatých polí hvězd jižně od mlhoviny Uhelný pytel a od Jižního kříže. Středem tohoto zorného pole zachyceného teleobjektivem se táhne přes asi 3 stupně mlhovina Tmavá věcička a poblíž jejího jižního cípu (vpravo nahoře) je tečka nažloutlé kulové hvězdokupy NGC 4372 jak u vykřičníku. NGC 4372 se samozřejmě nachází v halo naší Galaxie Mléčné dráhy, jde o objekt v pozadí vzdálený asi 20 000 světelných roků a vedle Tmavé věcičky je vidět jen náhodou. Tmavá věcička s dobře definovanou siluetou patří do molekulárního mračna Moucha, ale její známější osvěžující přezdívku poprvé vymyslel astronom a spisovatel Dennis di Cicco v roce 1986 při pozorování komety Halley z australského vnitrozemí. Tmavá věcička je vzdálena přibližně 700 světelných roků a je dlouhá přes 30 světelných roků.

1. APOD: 2021-01-01 Galaxie a jižní nebeský pól