Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2023

Sluneční skvrna se světelným mostem

Uznání a copyright: Mark Johnston

Proč se malá část Slunce jeví tmavší? Na podrobném snímku slunečních skvrn je vidět, že jde o povrchové deprese na slunečním povrchu, které jsou mírně chladnější a méně jasné než zbytek Slunce. Tyto chladnější oblasti vytváří složité sluneční magnetické pole tím, že brání pronikání horkého materiálu do skvrn. Sluneční skvrny mohou být větší než Země a obvykle trvají asi týden. V části aktivní oblasti AR 3297, která procházela přes Slunce začátkem května, velkou dolní sluneční skvrnu překlenuje působivý světelný most z horkého a vznášejícího se slunečního plynu. Tento snímek s vysokým rozlišením také jasně ukazuje, že povrch Slunce je bublajícím kobercem samostatných buněk horkého plynu. Tyto buňky jsou známy jako granule. Jedna sluneční granule má průměr asi 1000 kilometrů a vydrží jen asi 15 minut.

Vaše nebeské překvapení: Jaký snímek měl APOD v den vašich narozenin (po roce 1995)?

1. Wikipedia: Sunspot
  2. 6d76034b23dfb94fd850ac8bd4f51a62.jpeg: Foto: Kočka v kosmických brýlích :-)
  3. NASA: NASA: Understanding the Magnetic Sun
  4. APOD: 2015-06-29 Přechod skupiny skvrn AR 2339 přes Slunce
  5. SpaceWeather.com: /images2023/07may23/hmi1898.gif
  6. NASA: Sun
  7. APOD: 2000-05-22 Světelné mosty na Slunci
  8. Ucar.edu: The Surface of the Sun
  9. APOD: 2011-11-06 Těkající oranžové Slunce
  10. Wikipedia: Solar_granule
  11. APOD: 2020-02-03 Sluneční granule v rekordním rozlišení
  12. NASA: Astronomy Picture of the Day Calendar?

Štítky: Slunce, Sluneční skvrna, Most