Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. květen 2023

Kupa galaxií v Panně

Uznání a copyright: Abdullah Alharbi

V tomto téměř 4 stupně širokém teleskopickém zorném poli jsou rozptýleny galaxie z Kupy galaxií v Panně. Asi 50 milionů světelných roků vzdálená Kupa galaxií v Panně je nejbližší velkou kupou galaxií k naší vlastní místní skupině galaxií. Výrazné jsou zde jasné eliptické galaxie v Panně z Messierova katalogu, M87 dole uprostřed a blízko levého horního rohu M84 výše a M86 níže. M84 a M86 jsou součástí Markarianova řetězce, vizuálně nápadného uskupení galaxií na levé straně tohoto snímku. Blízko středu řetězce leží zajímavá vzájemně se ovlivňující dvojice galaxií NGC 4438 a NGC 4435, některým známá jako Markarianovy oči. Kupě v Panně samozřejmě dominuje obří eliptická galaxie M87. Nachází se v ní superhmotná černá díra, první černá díra, kterou vůbec kdy zobrazil dalekohled horizontu událostí EHT (Event Horizon Telescope) planety Země.

1. APOD: 2015-08-04 Kupa galaxií v Panně