Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2023

Široké a hluboké Kočičí oko

Uznání a copyright: Jean-François Bax, Guillaume Gruntz

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejznámějších planetárních mlhovin na obloze. Její známější obrysy jsou vidět v jasnější centrální oblasti mlhoviny v tomto působivém širokoúhlém pohledu. Tento široký a hluboký snímek, který kombinuje data ze dvou dalekohledů, také ale ukazuje její mimořádně slabé vnější halo. Při odhadované vzdálenosti 3000 světelných roků má slabé vnější halo o průměru přes 5 světelných roků. Planetární mlhoviny jsou již dlouho považovány za závěrečná fáze života Slunci podobných hvězd. V poslední době se zjistilo, že některé planetární mlhoviny mají halo, jako je toto, které pravděpodobně vzniklo z materiálu odhozeného během dřívějších epizod vývoje hvězdy. Zatímco fáze planetární mlhoviny má trvat přibližně 10 000 let, astronomové odhadují stáří vnějších vláknitých částí tohoto hala na 50 000 až 90 000 let. Vpravo je asi 50 milionů světelných roků za ostražitou planetární mlhovinou vidět spirální galaxie NGC 6552.

1. Wikipedia: Cat's_Eye_Nebula