Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. leden 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. leden 2024

Trapéz: Srdce Orionu

Uznání a copyright: Fred Zimmer, Telescope Live

Poblíž středu tohoto ostrého vesmírného portrétu se v srdci Mlhoviny v Orionu, nacházejí čtyři horké, hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Jsou pohromadě v oblasti o poloměru asi 1,5 světelného roku a dominují jádru husté hvězdokupy Mlhoviny v Orionu. Viditelné záři celé této složité hvězdotvorné oblasti dodává energii ultrafialové ionizující záření hvězd Trapezu, především z nejjasnější hvězdy Theta-1 Orionis C. Přibližně tři miliony let stará hvězdokupa Mlhoviny v Orionu byla v mladším věku ještě kompaktnější a dynamická studie naznačuje, že průběžné srážky hvězd v dřívějších dobách mohly vytvořit černou díru o hmotnosti více než stonásobku hmotnosti Slunce. Přítomnost černé díry uvnitř hvězdokupy by mohla vysvětlit vysoké pozorované rychlosti hvězd Trapézu. Vzdálenost Mlhoviny v Orionu přibližně 1500 světelných roků by z ní činila jednu z nejbližších známých černých děr k planetě Zemi.

1. APOD: 2009-02-22 Mlhovina v Orionu: Pohled z Hubbla
  2. SEDS.org: Theta1 Orionis: The Trapezium Cluster in the Orion Nebula M42
  3. NASA: Ultraviolet Waves
  4. Wikipedia: Trapezium_Cluster
  5. Illinois.edu: THETA-1 ORI (Theta-1 Orionis)
  6. Harvard.edu: Šubr, Kroupa, Baumgardt - Catch Me If You Can: Is There a "Runaway-mass" Black Hole in the Orion Nebula Cluster?
  7. SkyAndTelescope.org: A BLACK HOLE IN ORION?
  8. NASA: Black Holes