Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2024

Pozůstatek supernovy Simeis 147

Uznání a copyright: Stéphane Vetter (Nuits sacrées)

Je snadné ztratit se při sledování spletitých, klikatých a kroutících se vláken zbytku supernovy Simeis 147. Tato vláknitá mlhovina, katalogizovaná také jako Sharpless 2-240, má populární přezdívku Špagetová mlhovina. Působivá plynná struktura pokrývá na obloze téměř 3 stupně, což odpovídá 6 úplňkům a je vidět na hranici souhvězdí Býka (Taurus) a Vozky (Auriga). Při odhadované vzdálenosti oblaku hvězdných trosek 3000 světelných roků měří asi 150 světelných roků. Tento složený snímek obsahuje data pořízená přes úzkopásmové filtry izolující emise zářícího vodíku (červená) a kyslíku (modrá). Stáří tohoto pozůstatku supernovy se odhaduje na přibližně 40 000 let, což znamená, že světlo z této mohutné hvězdné exploze se poprvé dostalo na Zemi v době, kdy na ní byli mamuti. Kromě expandujícího pozůstatku po sobě tato kosmická katastrofa zanechala pulzar: rotující neutronovou hvězdu, která je pozůstatkem jádra původní hvězdy.

1. Harvard.edu: Chandra: Supernovas and Supernova Remnants
  2. 1728.org: Angular Size Calculator
  3. APOD: 2020-09-25 Měsíc a Andromeda
  4. APOD: 2010-12-20 Zatmění Měsíce v den slunovratu
  5. NASA: What Are Constellations?
  6. Wikipedia: Taurus_(souhvězdí)
  7. Wikipedia: Auriga_(souhvězdí)
  8. NASA: What Is a Light-Year?
  9. Facebook: Stephane Vetter: La claque de fin d'année ... Où quand Maître Philippe se penche sur tes brutes, la version HOO du Spaghetti qui décoiffe !!! Sh2-240 - Spaghetti Nebula