Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. březen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. březen 2024

Mlhovina Crew 8

Uznání a copyright: Michael Seeley

Ne, toto není nejnovější pohled na vzdálenou galaktickou mlhovinu Kosmickým dalekohledem Jamese Webba, tento oblak plynu a prachu potěšil 3. března pozorovatele oblohy na kosmickém pobřeží. Snímek byl pořízen teleobjektivem několik minut po startu rakety Falcon 9 na misi SpaceX Crew-8 k Mezinárodní kosmické stanici. Zachycuje kouř a spaliny z oddělení prvního a druhého stupně, driftující Rorschachův vzor na temné večerní obloze. Jasná skvrna poblíž dolního středu v úžasné pozemské mlhovině je zážeh motoru druhého stupně, který vynáší do vesmíru 4 lidi v kosmické lodi Crew Dragon Endeavour. V ostré siluetě těsně nad ním je první stupeň nosné rakety Falcon 9, který se orientuje pro návrat do přistávací zóny na mysu Canaveral na planetě Zemi. Toto byl první let opakovaně použitelného prvního stupně nosné rakety. Zato loď Crew Dragon pojmenovaná Endeavour vynesla lidi na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět už čtyřikrát. Jméno Endeavour pro kosmickou loď se dočkalo také opakovaného použití, vysloužilý raketoplán a velitelský modul Apolla 15 byly také pokřtěny jako Endeavour.
Oprava: Na překlep upozornil Petr Zoufalý.

1. APOD: 2023-07-13 Webbova Rho Ophiuchi