Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2024

M83: Proudy hvězd a tisíce rubínů

Uznání a copyright: Michael Sidonio

Velká, jasná a krásná spirální galaxie M83 leží pouhých dvanáct milionů světelných roků daleko poblíž jihovýchodního cípu velmi dlouhého souhvězdí Hydry. M83 o průměru asi 40 000 světelných roků je pro svá výrazná spirální ramena známá jako Jižní větrník. Ale množství červených hvězdotvorných oblastí, které se nacházejí při okrajích hustých prachových pásů v ramenech, naznačuje i další populární přezdívku pro M83: Tisícirubínová galaxie. Tento nový hluboký teleskopický digitální snímek také zaznamenal slabé protáhlé halo této jasné galaxie. Oblouk ve spodní části kosmického snímku tvoří hvězdný slapový proud, trosky vytažené z obří M83 gravitačním narušením od menší satelitní galaxie, která se s ní nyní slučuje. Prchavý hvězdný proud odhalili v polovině 90. let 20. století astronomové David Malin a Brian Hadley pomocí vylepšených fotografických desek.

1. NASA: Messier 83