Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 1999

Kosmické srážky v kupě galaxií

Uznání: P. van Dokkum, M. Franx (U. Groningen/ U. Leiden), ESA, NASA

Stovky galaxií se jeví jako slabé šmouhy světla na tomto snímku kupy galaxií MS1054-03 dalekohledem Hubble Space Telescope. Osm miliard světelných let vzdálená kupa patří k nejvzdálenějším známým kupám galaxií a nyní se zdá, že obsahuje největší kdy nalezený počet kolidujících galaxií v kupě. Příklady těchto vpravdě kosmických srážek lze vidět na vložených snímcích vlevo. Předpokládá se, že kolidující galaxie roztržené gravitačními efekty se spojí asi během miliardy let a utvoří větší galaxie - což praví teorie vzniku galaxií založená na těchto výsledcích. Předpokládalo se, že srážky galaxií bude možno častěji spatřit ve vzdáleném ranném Vesmíru, ale stále ještě k nim dochází v blízkém "nedaleko-přítomném" Vesmíru.

Štítky: Galaxie ve srážce, Kupa galaxií, Galaxie