Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 1999

Galaktický zbytek supernovy IC 443

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC

Asi před 8000 lety explodovala v naší Galaxii hvězda. Lidé ve starověku si mohli všimnout supernovy jako dočasné hvězdy, ale lidé nyní mohou vidět rozpínající se obálku plynu ještě dnes. Na infračerveném snímku zbytku supernovy IC 443 ve falešných barvách nahoře modrá označuje rozpínající se plyn, kde je emise dána excitovanými atomy železa. Předmětem zvláštního zájmu jsou svazky IC 443 vybarvené červeně, jak dopadají na jinak normální molekulární mračno. Here emission from shock-excited molecular Emise z rázovou vlnou excitovaného molekulárního vodíku ze dovoluje astronomům studovat jak rychle se pohybující plyn supernovy ovlivňuje vznik hvězd v mračnu. Navíc astronomové teoretizují, impakt urychluje některé částice k rychlostem blízkým rychlostem světla. Vodorovná čára napříč snímku není součástí mlhoviny.

Štítky: Emisní mlhovina, Mlhovina