Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 1999

Vodíková kapka N88A v Malém Magellanově mračnu

Uznání: M. Heydari-Malayeri (Paris Observatory) et al., WFPC2, HST, ESA, NASA

Vpravo lze vidět jasnou kapku vodíkového plynu katalogizovanou jako N88A. Měří napříč 3 světelné roky. N88A, která se vynořuje se z chladného, prašného meziplanetárního média blízko nepravidelné galaxie známé jako Malé Magellanovo mračno, skrývá ve svém jádře horké mladé hvězdy. Snímek ve falešných barvách z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope byl pořízen v charakteristickém světle "H-alfa" jež emitují vodíkové atomy, které jsou ionizovány energetickým ultrafialovým světlem mladých hvězd a pak rekombinují. Další oblasti ionizovaného vodíku (H II oblasti), které obklopují nově zrozené hvězdy mohou mít napříč přes tisíc světelných let, ale nyní astronomové rozpoznali, že tyto malé kapky ionizovaného vodíku obsahují některé z nejmasivnějších známých hvězd.

Štítky: Ionizace, Vodík, Star-formation

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.