Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 1999

HCG 87: Malá skupina galaxií

Uznání: Sally Hunsberger (Lowell Obs.), Jane Charlton (Penn State), et al.
& the Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Galaxie někdy vytváří skupiny. Například naše vlastní galaxie Mléčná dráha je částí Místní skupiny galaxií. Malé kompaktní skupiny, jako je Hickson Compact Group 87 (HCG 87) viz nahoře jsou zvláště zajímavé poněvadž se pomalu samovolně ničí. Skutečně, galaxie v HCG 87 se navzájem gravitačně protahují během jejich oběhů v délce 100 miliónů let kolem společného středu. Napínáním se vytváří kolizní plyn, který působí jasná vzplanutí vznikajících hvězd a dodává materiál do center aktivních galaxií. HCG 87 se skládá z velké edge-on spirální galaxie viditelné vlevo dole eliptické galaxie viditelné vpravo dole a spirální galaxie viditelné nahoře. Malá spirála poblíž centra může být daleko vzadu. V popředí je též vidět několik hvězd z naší Galaxie. Snímek nahoře byl pořízen v červenci kamerou Wide Field Planetary Camera 2 na kosmickém dalekohledu Hubble Space Telescope. Studium skupin jako je HCG 87 nám dovoluje nahlédnout jak všechny galaxie vznikly a jak se vyvíjely.

Štítky: Skupina galaxií, Galaxie