Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 1999

Odvrácená strana Měsíce

Uznání:
Courtesy William Keel (Univ. Alabama, Tuscaloosa)

Tato starožiná 60-ti kopějková známka oslavuje významný úspěch. Dne 7.října před 40 lety (7.10.1959), sovětská meziplanetární stanice, která byla nazvána "Luna 3" úspěšně vyfotografovala vzdálenější stranu Měsíce a tak poskytla obyvatelům planety Země jejich vůbec první pohled na tuto skrytou polokouli. Vzhledem k nedostupnosti dnes běžné digitální zobrazovací technologie Luna 3 pořídila snímky na 35mm film, který automaticky vyvolala na palubě. Snímky byly skanovány a signál přenesen na Zemi v následujících dnech, což byl též asi první meziplanetární fax. Všech sedmnáct snímků, které byly přijaty poskytlo dostatečné pokrytí a rozlišení pro konstrukci mapy odvrácené strany a k indentifikování nekolika největších útvarů. Na známce jsou vyobrazeny nepotvrzené oblasti Moskevské moře, Sovětské hory, Zátoka kosmonautů a Moře snů.

Štítky: Luna 3, Odvrácená strana, Měsíc