Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 1999

NGC 1365: Spirální galaxie s příčkou

Uznání:
Ground-based image: Allan Sandage (CIW), John Bedke (CSC, STScI)
WFPC2 image:John Trauger (JPL), NASA
NICMOS image: C. Marcella Carollo (JHU and Columbia Univ.), NASA, ESA

NGC 1365 je obří spirální galaxie s příčkou o průměru asi 200 tisíc světelných let a ve vzdálenosti 60 miliónů světelných let v souhvězdí Pece (Fornax). Tyto tři nedávno uvolněné snímky nabízí pohledy na tento majestátní vesmírný ostrov ve viditelném a infračeveném světle. Uprostřed je pozemský optický snímek, jež ukazuje spirální ramena NGC 1365 odvíjející se od centrální galaktické příčky. Superponované barevné obdélníky označují pole odpovídajících vložených snímků. Vlevo nahoře je ve viditelném světle snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jež zobrazuje hvězdokupy mladých modrých hvězd a tmavé prachové pásy poblíž středu NGC 1365. Jasné žluté jádro pravděpodobně hostí masivní černou díru. Vpravo dole je Hubbleův infračervený pohled na střed galaxie. Také ukazuje mladé hvězdokupy jako modré skvrny ale navíc odhaluje jasné infračervené skvrny jenž odpovídají nově zrozeným kupám stále ještě skrytým optickému pohledu prachovými mračny. Astronomové předpokládají, že gravitační pole NGC 1365 hraje klíčovou roli ve vývoji galaxie, proto směruje plyn a prach do ústředního hvězdotvorného víru a konečně krmí materiálem svou černou díru.

Štítky: Spirála s příčkou, Černá díra, Spirální galaxie, Star-formation