Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 1999

Sluneční mech

Uznání: TRACE Project, NASA

Družice NASA Transition Region And Coronal Explorer (TRACE) objevila na nedávných podrobných snímcích Slunce tyto houbovité struktury o teplotě kolem 2 miliónů stupňů ... a tak byly nazvány "slunečním mechem". Snímek ve falešných barvách byl pořízen 18.října v daleké ultrafialové oblasti. Ukazuje sluneční mech spojený s horkými magnetickými plazmatickými smyčkami vybíhajícími nad jednou z aktivních slunenčích oblastí. Mech je tmavomodré a bílé chmýří, které jak se zdá pokrývá oblasti mezi jasnými bílými základnami smyček. Bylo pozorováno jak se sluneční mech rozrůstá, typicky trvá desítky hodin a může rychle následovat po slunečním vzplanutím. Slunenčí mech neroste jen na slunečním severním pólu, zdá se, že platí pravidlo o jeho výskytu nad fotosférou nebo viditelným povrchem v transitních oblastech sluneční atmosféry. Tato komplexní a předtím neznámá struktura může poskytnout vodítko k dlouze hledanému tajemnému mechanismu odpovědnému za ohřívání vnější atmosféry Slunce.

Štítky: Slunce, Aktivní oblast, Sluneční mech