Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2008

Logaritmické spirály

Uznání: M101 - NASA, ESA, CFHT, NOAO; Typhoon Rammasun - MODIS, NASA
Comparison: Lawrence Anderson-Huang (Ritter Astrophysical Obs., Univ. Toledo)

Zdá se, že nepříjemně blízký tajfun Rammasun (vpravo) a 25 miliónů světelných let vzdálená galaxie M101 nemají mnoho společného. Na vysvětlenou, Rammasun měl asi jen tisíc kilometrů zatímco M101 (galaxie Větrník) má asi 170 000 světelných let, takže co do měřítka jsou nesouměřitelné, nehledě na odlišná fyzikální prostředí, která ovlivňují jejich vznik a vývoj. Přesto vypadají překvapivě podobně: oba útvary mají ramena ve tvaru jednoduché a krásné matematické křivky známé jako logaritmická spirála, jejíž vzdálenost roste se vzdáleností od středu geometricky. Tato křivka bohatých vlastností je též známa jako ekviangulární spirála, růstová spirála, Bernouliho spirála nebo spira mirabilis, a matematiky fascinovala už od jejího objevu filozofem 17. století Descartem. Tento abstraktní tvar je v přírodě překvapivě zastoupen mnohem více, než by se zdálo z vizuálního srovnání nahoře. Logaritmickými spirálami lze popsat stopy subatomárních částic v bublinové komoře, uspořádání semen slunečnice a také květák.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Logarithmic spiral, Typhoon, Rammasun