Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2023

Polárka a stopa komety ZTF

Uznání a copyright: David Ibarra Gomez

Na této tříhodinové kompozici noční oblohy, pořízené digitální kamerou ze stativu 31. ledna nedaleko města Àger ve španělské provincii Lleida hvězdy kolem severního nebeského pólu tvoří soustředné oblouky. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se toho dne nacházela poblíž své nejsevernější deklinace na obloze planety Země. Díky tomu se kometa nacházela asi 10 stupňů od severního nebeského pólu Země, takže se stala cirkumpolární, tedy vždy nad obzorem, tudíž pozorovatelná ze všech míst planety Země severněji od 10 stupňů severní šířky. Na snímku hvězdných stop je vlevo bod, kam míří osa rotace Země. Severka neboli Polárka tvoří krátký, jasný, soustředný oblouk vzdálený necelý stupeň od severního nebeského pólu. Vpravo je vyznačena stopa komety ZTF, jejíž zdánlivý pohyb z velké části odráží rotaci Země stejně jako u hvězd. Kometa, která zrovna mířila ke svému největšímu přiblížení k planetě Zemi 1. února, se však také rychle pohybuje vůči hvězdám v pozadí. Kometa ZTF prolétá dlouhokrkým souhvězdím Žirafy (Camelopardalis) a její difuzní nazelenalá stopa tvoří téměř soustředný oblouk smíchaný se stopami hvězd.

1. Twitter: @David_Barracuda - Cometa C/2022 E3 (ZTF)