Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2023

Reflexe na 1970-tých mlhovinách

Uznání a copyright: Daniel Stern

Sedmdesátá léta minulého století jsou někdy astronomy přehlížena, stejně jako je přehlíženo toto krásné seskupení reflexních mlhovin v Orionu: NGC 1977, NGC 1975 a NGC 1973, obvykle ve prospěch výrazné záře z nedaleké porodnice hvězd spíše známé jako Mlhovina v Orionu. Tyto reflexní mlhoviny se nacházejí podél Orionova meče severně od jasného komplexu Mlhoviny v Orionu a jsou rovněž spojeny s obřím molekulárním oblakem v Orionu vzdáleným asi 1500 světelných roků, ale převládá v nich charakteristická modrá barva světla horkých mladých hvězd odráženého mezihvězdným prachem. Na tomto ostrém barevném snímku je u spodního okraje část Mlhoviny v Orionu se seskupením reflexních mlhovin uprostřed. NGC 1977 se táhne přes celé pole těsně pod středem a od NGC 1973 (vpravo nahoře) a NGC 1975 (vlevo nahoře) ji oddělují tmavé oblasti protkané slabou červenou emisí atomárního vodíku. Dohromady mají tyto tmavé oblasti populární přezdívku Mlhovina běžícího muže. V odhadované vzdálenosti prachového molekulárního mračna v Orionu by měl tento běžící muž průměr asi 15 světelných roků.

1. Gwu.edu: The Nixon-Presley meeting - 21 December 1970