Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2023

Sedmý svět Trappist 1

Uznání a copyright ilustrace: Michael Carroll

Kolem ultrachladné trpasličí hvězdy TRAPPIST-1 obíhá sedm světů. V roce 2016 bylo ve vzdálenosti pouhých 40 světelných roků pomocí dalekohledu TRAPPIST (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope) v Maroku v pohoří Atlas objeveno mnoho exoplanet, které byly později potvrzeny pomocí dalekohledu včetně Spitzerova kosmického dalekohledu NASA. Planety TRAPPIST-1 jsou pravděpodobně všechny kamenné, velikostí podobné Zemi, a tvoří jednu z největších soustav terestrických planet, které kdy byly objeveny kolem jedné hvězdy. Protože obíhají velmi blízko své slabé, malé hvězdy, mohly by mít také oblasti, kde povrchové teploty umožňují přítomnost ledu nebo dokonce kapalné vody, což je klíčová složka pro život. Její blízkost k Zemi z nich činí výborné kandidáty pro budoucí teleskopický výzkum atmosfér potenciálně obyvatelných planet. Na ilustraci je všech sedm exoplanet z nejvzdálenějšího světa soustavy TRAPPIST-1h, se skalnatou krajinu pokrytou ledem. Mezitím na pomyslném pozadí přechází jedna z vnitřních planet soustavy před matnou, oranžovou, mateřskou hvězdou zhruba o velikosti Jupiteru.

Astrofyzici: Prohlédněte si 3000+ astrofyzikálních knihoven zdrojových kódů

1. NASA: What Is a Light-Year?
  2. Wikipedia: TRAPPIST