Kráter Tycho v R(NIR)-G(VIS)-B(UVA)
Uznání a copyright: Marek Tušl (http://)
Popis: Jedná se o výřez z celého snímku Měsíce v úplňku ze 17.1.2022. Zvláštnost toho snímku vidím v záznamu Měsíce v šiřší části elektromagnetického spektra, než běžně vidí naše lidské oko. Pro modrou složku je tak použit filtr Baader Venus U, který snímá v 320 až 380nm v oblasti UV-A. Pro zelenou byla použita zelená složka s filtrem Baader UV/IR cut a pro červenou byla využita červená složka v kombinaci s filtrem propouštějící blízké infračervené záření od 685nm výše. Ořez je takto otočený záměrně, protože použitým postupem krásně vynikly pozůstatky nárazů kolem kráteru Tycho. S trochou fantazie mi takto připomíná kometu a její ohon.
- Technické údaje a postup:
Místo pořízení: Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové
Datum pořízení: 17.01.2022
Optika: Skywatcher Newton 250/1000 f4, Skywatcher aplanatický koma korektor, filtr Baader Venus U, filtr Baader UV/IR cut, Baader IR PASS 685
Montáž: Zeiss
Snímač: ZWO ASI 533MC (SONY IMX533)
Zpracování: Nejdříve jsem pořídil s každým filtrem 10 000 snímků v 16bitovém formátu raw. Jelikož se jedná o senzor s bayerovou maticí, tak jsem následně záznamy rozdělil dle této matice na složky R, G a B. Pro modrou složku s UV filtrem pouze modrou. Pro zelenou složku z viditelného spektra pouze zelenou a pro červenou složku v blízkém infra pouze červenou. Z každé části jsem pak vybral příslušné snímky a nechal v PIPP jejich histogram seřídit na 75%. Dále jsem nechal Autostakkertem vybrat nejlepších 70%, protože byl v ten den seeing velmi slušný. Složení snímků pak proběhlo s aplikací drizzle. Následně byla aplikován vlastní postup doostření založený na vícenásobné dekonvoluci. K zarovnání snímků na sebe jsem musel použít PTGui, protože jsem musel filtry měnit ručně vyndáním koma korektoru a kamery. Z větší části PTGui body přiřadilo automaticky. Zhruba 600 bodů bylo nutné přidat ručně na všechny tři snímky celkem. Vytvoření RGB snímku pak proběhlo v Adobe Photoshop CC 2022, kde jsem i dále odstranil barevné vady vzniklé sesazením, přeostřením na každý filtr a dalších nedokonalostí plynoucí z výše popsaného postupu a použité techhniky. Nebyly aplikovány žádné lokální úpravy nebo úpravy saturace. Jen jemné manuální dovážení bílé a mírné přidání kontrastu (5%) pro tento výřez.