Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Spitzer pořídil nové úchvatné snímky

Spitzer pořídil nové úchvatné snímky

nahled.jpg
Další úchvatné snímky posílá na Zemi vesmírný dalekohled Spitzer. Tyto dva obrázky zobrazují stejnou oblast a můžeme pozorovat viditelné rozdíly. Zatímco infračervený náhled, pojmenovaný "Hory stvoření", odhaluje prachové pilíře čnící do výše se září zárodečných hvězd (bílé/žluté), tak ve viditelném spektru světla obrázek ukazuje tmavé, sotva viditelné pilíře. Infračervený detail Spitzerova obrázku nabízí dynamickou oblast probíhajícího vývoje a utváření nového hvězdného života.

Proč obrázky vypadají tak odlišně? Odpověď má dvě části.

Zaprvé - pro infračervené světlo není prach velkou překážkou, zatímco záření z viditelného spektra je jím blokováno (resp. pohlceno).

Zadruhé - prachové pilíře jsou ohřívány hvězdami a proto vyzařují v infračerveném oboru. Je to trochu podobné jako pozorování teplého těla v noci za pomocí speciálních brýlí, které mohou infračervené záření detekovat. Zkrátka Spitzer vidí "skrz prach".

Infračervené spektrumViditelné spektrum
infrared.jpg
visible.jpg

Charakteristika objektu:
Jméno objektu: "Mountains of Creation" v oblasti W5
Typ objektu: oblast formování hvězd
Pozice (J2000): RA: 3h01m56s Dec: +60d35m50s
Vzdálenost: 2000 pc; 7000 světelných let
Souhvězdí: Cassiopeia

2018-2-23 zákryt Aldebaranu Měsícem

Astronomická společnost Chomutov 23.2.2018 - veřejné pozorování zákrytu hvězdy Aldebaran Měsícem.