Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Nový důkaz o existenci supermasivní černé díry

Nový důkaz o existenci supermasivní černé díry

1.jpg
Londýn, Velká Británie (Reuters) - Čínští vědci ve středu prohlásili, že nashromáždili důkazy ukazující na existenci supermasivní černé díry v centru naší Galaxie.

Zhi-Qiang Shen a výzkumníci v shanghaiské astronomické observatoři zachytili radiové vlny vyzařující právě z okraje záhadného objektu, známý též jako Sagittarius A, systémem deseti radiových teleskopů rozmístěných přes území Spojených států amerických.

"Tato pozorování poskytla důkazy, že Sgr A je černou dírou, protože hmota okolo je vtahována dovnitř." Takto se vyjádřil Christopher Reynolds z marylendské univerzity ve Spojených státech amerických v diskusi pro časopis.

Informoval, že další krok bude směřovat do větší hloubi bádání, které by vedlo k získání obrázku, kde by se nacházel stín okolo okraje černé díry, což by mohl být klasickým testem Einsteinovy obecné teorie relativity. Teorie předpovídá, že masivní tělesa vlivem gravitace - planety, hvězdy, nebo černé díry - ve skutečnosti zakřivují čas a prostor, který se kolem nich ohýbá.

Supermasivní černé díry se vyskytují v jádrech většiny galaxií. Jejich hmotnost se počítá na 10 až 100 miliónů hmotností Slunce. Černé díry jsou popisovány jako závěrečné stádium, kdy zvítězí gravitace nad ostatními silami. Jsou schopny pohltit materiál z okolních hvězd, a dokonce nepustí ze svého okolí ani světlo.

Astronomové se domnívají, že tato černá díra je 4 milionkrát těžší než naše Slunce. Výzkumníci v časopisu Nature informovali o domněnce, že černá díra je tak široká, jako rádius Zemské oběžné dráhy.

Zdroj: CNN

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.