Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2000

Největší známá hrouda

Uznání: Voyager 1, NASA

Tam, kde je ta slabá tečka ve středu se nachází největší známá hrouda. Je větší něž kterýkoliv kdy známý asteroid, měsíc či jádro komety. Je větší, než jakákoliv jiná planeta s pevným povrchem. (Nikdo ovšem neví, jak velké skaliska leží ve středech planet typu Jupiter nebo kolem jiných hvězd.) Sonda Voyager 1 pořídila tento snímek v roce 1990 zvnějšku Sluneční soustavy. Toto skalisko je tak velké, že díky své gravitaci dosahuje skoro kulového tvaru a drží si těžké plyny při povrchu. Včera tato hrouda začala další oběh kolem její mateřské hvězdy a to už asi po pěti miliardkrát, přičemž se otáčí kolem osy více jak 360 krát. Šťastný Nový rok Gregoriánského kalendáře všem lidským obyvatelům této hroudy jež nazýváme Zemí.

Štítky: Sluneční soustava, Země