Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2000

Zbytek supernovy Cas A v rentgenovém záření

Uznání: John Hughes et al. (Rutgers), NASA/CXC/SAO

Komplexní obálka hvězdy jejíž exploze byla vidět před 300 lety pomáhá astronomům porozumět jak hvězda explodovala. Nahoře je nedávno zveřejněný snímek zbytku supernovy Cassiopeia A (Cas A) jež ukazuje bezprecedentní podrobnosti ve třech rentgenových barvách. Vztah mezi jasností, barvou a polohou materiálu na snímku indikuje kde byl tento materiál ve hvězdě právě před explozí. Například jasné uzlíky vlevo obsahují málo železa a tak jsou předmětem hypotézy, že pochází z vyšší vrstvy než červená vlákna, která jsou bohatá železem. Modrá oblast vpravo je vidět přes absorbující prach a tak jeví nedostatek nízkoenergetického rentgenova záření. Světlu trvá překročení plynné obálky zbytku supernovy Cas A deset let a je ve vzdálenosti 10,000 světelných let. Většina prvků, které tvoří lidi i planety byla vytvořena explozemi supernov.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Cas A