Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2000

Obří úžlabí na planetce Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Planetka 433 Eros představuje několik hádanek. Robotická sonda NASA - NEAR začala minulý týden obíhat kolem 30ti kilometrového balvanu a pravidelně k Zemi odesílá nové snímky. Jak je ve vědě zvykem, když dorazíte na místo, kde nikdo nebyl nikdy předtím, tak spatříte věci, které nejsou bezprostředně srozumitelné. Vědci například dumají nad tím co způsobilo obří úžlabinu uprostřed Erosu na snímku nahoře. Spletité vnitřní struktury zahrnují pásy orientované paralelně v délce planetky s poměrným nedostatkem kráterů. To naznačuje, že proláklina vznikla až po asteroidu samotném. Jedna otázka zodpovězená tvarem a hustotou je, že na rozdíl od planetky 253 Mathilde Eros není hromadou balvanů, ale jedním velkým balvanem. Astronomové doufají, že data pořízená v nadcházejícím roce pomohou určit podstatu a původ jasných pásů.

Štítky: Asteroid, Eros