Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2000

Prachová bouře na planetě Zemi

Uznání: SeaWiFS Project, GSFC, NASA

Přístroj SeaWIFS na družici NASA zaznamenává z nízké oběžné dráhy barvu oceánu, sleduje změny v našem světovém vodním klimatu i v biosféře. Ale planeta oceánů může mít i písečné bouře. Dne 26.února odeslal přístroj SeaWIFS tento dramatický pohled na rozsáhlé, rozvíjející se mračno prachu ze saharské pouště jež foukalo ze severozápadní Afriky (vpravo dole) tisíc nebo i více mil (1600km) do Atlantického oceánu. Také snímky jiné družice na vhodné dráze ukázaly bouře, které přepravují masivní množství prachu a písku přes pozemské oceány. Jsou známky planetárního rozsahu efektů saharských písků včetně úbytku ekosystémů na korálových útesech v Karibiku a zvýšené frekvence atlantických hurikánů a také existuje důkaz, že tento prach poskytuje živiny Amazonským deštným pralesům.

Štítky: Země, Seawifs, Oceán, Písečná bouře