Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2000

NGC 1999: Reflekční mlhovina v Orionu

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI) and NASA

Na tomto snímku z Hubble Space Telescope pořízeném krátce po prosincové servisní výpravě jasná prachová mlhovina dramaticky kontrastuje s tmavým prachovým mračnem. Mlhovina s katalogovým označením NGC 1999 je reflekční mlhovinou, jež září světlem odraženým od okolních hvězd. Na rozdíl od emisních mlhovin, jejichž červená záře přichází od excitovaných atomů plynu, reflekční mlhoviny jsou namodralé, protože jejich zrna mezihvězdného prachu odráží především modré světlo hvězd. Zatímco možná nejslavnější reflekční mlhovina obklopuje jasné mladé hvězdy ve hvězdokupě Plejády tak hvězdné osvětlení pro NGC 1999 poskytuje vnořená proměnná hvězda V380 Orionis, jež je vidět vlevo od středu. Zatemňující tmavé mračno je ve skutečnosti kondenzací chladného molekulárního plynu a prachu tak tlustého a hustého, že nepropouští světlo. Z naší perspektivy leží před jasnou mlhovinou a vytváří siluetu proti duchové záři mlhoviny. Nové hvězdy se budou pravděpodobně formovat z tmavých mračen, tzv. Bokových globulí, jak bude pokračovat smršťování hustého plynu a prachu vlastní gravitací. Reflekční mlhovina NGC 1999 leží asi 1500 světelných let daleko v souhvězdí Orionu, jižně od dobře známé emisní mlhoviny M42.

Štítky: Orion, Reflekční mlhovina, Bokova globule