Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2000

QSO H1821 643 ukazuje na vesmír vyplněný vodíkem

Uznání: Todd M. Tripp (Princeton) et al. WIYN Observatory, NOAO, NSF; & HST, NASA

Kvazar trochu ochuzený o specifickou barvu světla může ukazovat, že je náš vesmír vyplněn masivním množstvím ionizovaného vodíku. Světlo z QSO H1821+643, zobrazeného nahoře, k nám přichází z asi čtvrtiny cesty napříč viditelného vesmíru. Detailní analýzy nyní ukazují, že malé množství světla z tohoto kvazaru bylo absorbováno ionizovaným kyslíkem. Astronomové tuší, že je tento kyslík jistě doprovázen nadbytkem ionizovaného vodíku, který by byl jinak viditelný. Kyslík je tak kandidátem na obrovský ledovec naznačující, že vesmír je vyplněn protonovými a elektronovými mraky tak obřími, že asi přesahují hmotnost všech hvězd dohromady. Ovšem to je stále jen malá část dlouho hledané temné hmoty již astronomové hledají. O našem vesmíru se předpokládá, že je vyplněn větším přebytkem hmoty a podivnějšími formami temné hmoty.

Štítky: Temní hmota, Vesmír, Ionizovaný vodík