Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. září 2000

Kulová hvězdokupa M55

Uznání: B.J. Mochejska, J. Kaluzny (CAMK), 1m Swope Telescope

Padesátá pátá položka v katalogu Charlese Messiera M55 je velká a nádherná kulová hvězdokupa se zhruba 100000 hvězd. M55 v souhvězdí Střelce (Sagittarius) je jen 20,000 světelných let daleko a pozemskému pozorovateli se jeví o velikosti dvoutřetinového měsíčního úplňku. Kulové hvězdokupy jako je M55 se nachází v halu naší Galaxie Mléčná dráha jako gravitačně vázaná populace hvězd známá tím, že je mnohem starší než skupiny hvězd v galaktickém disku. Astronomové, jež podrobně studují hvězdy v kulových kupách dokáží přesně změřit jak stáří kup, tak jejich vzdálenosti. Jejich výsledky nakonec vymezují věk Vesmíru (... ten musí být starší, než hvězdy v něm! ) a poskytují základní značky na měřítku astronomických vzdáleností. Tento výtečný tříbarevný snímek pořízený s astronomickými filtry (BVI) zabírá napříč asi 100 světelných let kulové hvězdokupy M55.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M55