Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. listopad 2000

Yardangy na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

OK, příznivci klasické science fiction možná nebudou spokojeni. Yardang není barsoomianský válečník z nově objeveného příběhu odvahy a dobrodružství na Rudé planetě od Edgara Rice Burroughse. Ve skutečnosti je yardang termín geologů pro úzké, větrem erodované hřebeny, jež jsou běžnými krajinnými útvary v pouštních oblastech planety Země. Takové eolitické (větrem tvářené) útvary jsou běžné i na Marsu a tento nedávno zveřejněný snímek ze sondy Mars Global Surveyor ukazuje dlouhé, opracované yardangy na východě oblasti Aeolis jižní Elysium Planitia. Tyto marťanské yardangy mohly vzniknout na depozitech vulkanického prachu. Kompozitní snímek zabírá řádkování na marťanském povrchu ve výšce 2.5 kilometru a také nabízí zvláštní efekty. Totiž pokud máte červenomodré brýle (červená pro levé oko), tak můžete uvidět yardangy na Marsu v ohromujícím třetím rozměru!

Štítky: Mars, Edgar rice burroughs, Vítr, Yardang, Eolian