Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2000

Koronální déšť a sluneční bouře

Uznání: TRACE Project, NASA

Na tomto snímku je povrch Slunce docela tmavý. Políčko z filmu pořízeného 9.listopadu oběžným dalekohledem TRACE ukazuje koronální smyčky zvednuté nad sluneční aktivní oblastí. V ultrafialové oblasti jasně zářící horká plazma vynesená nad Slunce podél obloukovitých magnetických polí se ochlazuje a prší zpátky dolů na sluneční povrch. O několik hodin dříve 8.listopadu astronomové pozorovali jak tato zvláště aktivní oblast vytvořila ne tak spektakulární sluneční protuberanci. I tak tato protuberance třídy M spustila intenzivní bouři částic, jež náhle pokropily družice poblíž Země vysokoenergetickými protony. Protuberance byla též spojena s velkou ejekcí koronální hmoty, masivního mraku materiálu, jež dopadnul na naše ochranné planetární magnetické pole o 31 hodin později. A výsledek ... silná geomagnetická bouře.

Štítky: Slunce, Vzplanutí, Korona, Coronal loops, Geomagnetic storm