Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2000

Abell 1795: Kupa galaxií s chladivým tokem

Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., NASA

Galaxie v celem vesmíru, mají tendenci ke shlukování do skupin v rozsahu od několika členu po tisíce členu. Počátkem let 1970 si astronomove uvědomili, ze větší shluky nesmírných kup galaxií o milionech světelných let jsou napríč prostoupeny rídkymi mračny horkeho plynu, ktery silně rentgenově zarí. Tyto mraky se mohly zahřát svym kolapsem v rannem vesmiru, ale v mnoha galaxiích je patrne, ze se plyn ochlazuje. Tento rentgenový snímek z observatoře Chandra ukazuje výrazný "chladivý tok" v centralních oblastech kupy galaxií katalogizovane jako Abell 1795. Jasnějsi pixely na snimku ve falesných barvách predstavuji vyssí rentgenove intenzity. Jasne vlákno dole od stredu indikuje kondezujici a ochlazujici se plyn, jez rychle ztráci energii rentgenovym zárenim. Uplně na hornim konci vlákna je velká, rentgenově jasná galaxie. Jak plynne mračno procházelo kupou, tak se zdá, ze masivní gravitační pusobení galaxií vytvorilo tuto kosmickou brázdu z hustsiho, chladnejsiho plynu. S pokračujícím ochlazovánim se nakonec plyn v kupě stane surovinou ke vzniku budoucích generací hvězd.

Štítky: Rentgenový, Kupa galaxií, Intracluster gas, Abell 1795