Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2001

Planetární mlhovina Mz3: Mravenčí mlhovina

Uznání: R. Sahai (JPL) et al., Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Proč není tento mravenec velkou koulí? Planetární mlhovina Mz3 byla odvržena hvězdou podobnou našemu Slunci, které je zcela jistě kulaté. Proč pak ale plyn, který proudí pryč vytváří mlhovinu ve tvaru mravence, která zcela zřetelně kulatá není? Příčinami mohou být vysoká tisícikilometrová rychlost vyvrhovaného plynu struktury dlouhé světelný rok a magnetismus hvězdy viditelné nahoře ve středu mlhoviny. Jedna možná odpověď je, že Mz3 skrývá druhou, slabou hvězdu, která obíhá blízko jasné hvězdy. Další hypotézy tvrdí, že plyn hvězdy tunelují její vlastní rotace a magnetické pole. Jelikož se centrální hvězda jeví jako podobná našemu vlastnímu Slunci, tak astronomové doufají, že vzrůstající porozumění historie tohoto obřího vesmírného mravence umožní užitečný náhled do možné budoucnosti našeho vlastního Slunce a Země.

Štítky: Planetární mlhovina, Mz3