Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2001

Panchromatický pohled na NGC 1512

Credit : D. Maoz (Tel-Aviv Univ./Columbia Univ.), et al. ESA, NASA

Tento spektakulární barevný snímek jádra spirální galaxie s příčkou NGC 1512 (spodní panel) je složeninou sedmi snímků z dalekohledu Hubble Space Telescope seřazených nahoře. Každý ze snímků na horním panelu byl pořízen filtrem a kamerou citlivou v odlišné pásmu vlnových délek elektromagnetického spektra. Snímky jsou seřazené podle vzrůstající vlnové délky, zcela vlevo jsou dva ultrafialové snímky z Hubbleovy kamery Faint Object Camera. Dále jsou dva snímky ve viditelném světle z jeho širokoúhlé kamery Wide Field Planetary Camera 2 a následují tři infračervené snímky napravo z kamery "Near Infrared Camera" a spektrografu "Multi-Object Spectrograph". Pro vytvoření pěkné barevné kompozice byly modré tóny přiřazeny neviditelné ultrafialovému světlu, zelenavé barvy viditelnému a žlutočervené neviditelným infračerveným pásmům. Snímky ukazují, že střed NGC 1512 je vidět výrazně jinak v odlišných vlnových délkách. Zvláště ultrafialové snímky odhalují kupy mladých horkých hvězd kolem jádra v prstenci 2400 světelných let širokém. Co ale způsobilo tento tento kosmický prstenec výronu hvězd?

Štítky: Galaxie, Překotný vznik hvězd, Electromagnetic spectrum, Ngc 1512