Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. prosinec 1999

NGC 4314:Prstenec jaderných hvězdných vzplanutí

Uznání: (U. Texas) et al., WFPC2, HST, NASA

Je tato stará galaxie schopná nových kousků? Spirální galaxie s příčkou NGC 4314 je stará miliardy let, ale její vzhled se významně změnil během minulých několika málo miliónů let. Během tohoto období se vyvinul nukleární prstenec jasných mladých hvězd. Vložený snímek NGC 4314 pořízený observatoří McDonald ukazuje celou galaxii a naskládané malé oblasti kolem zobrazeného jádra z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Tato vnitřní oblast se sama jeví jako miniaturní spirální galaxie včetně prachových pásů a spirálních ramen i když má napříč jen několik tisíc světelných let. Další studium NGC 4314 může astronomům pomoci v porozumění jak interakují vnitřní a vnější části této galaxie a co způsobuje tento neobvyklý prstenec tvoření hvězd.

Štítky: Spirální galaxie, Prstencová galaxie, Překotný vznik hvězd