Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 1999

Zásahy Měsíce

Uznání: courtesy David Palmer (LHEA/ GSFC)

Krátery vytvořené starodávnými dopady na Měsíc bez atmosféry byly dlouho důvěrně známé. Ale nyní pozorovatelé viděli iluzivní optické záblesky na měsíčním povrchu - pravděpodobně výsledek dopadajících meteoroidů. Pod vedením Davida Dunhama, presidenta IOTA (International Occultation Timing Association), byly pořízeny videozáznamy s běžným zařízením a vizuální teleskopická pozorování poprvé detekovala a potvrdila celkem šest záblesků na tmavé straně Měsíce. Záblesky, některé zpočátku jasné jak hvězdy třetí magnitudy byly vidět v hodinách kolem maxima letošního meteorického deště Leonid. Jejich polohy jsou označeny červenými znaky X na obrázku Měsíce jak se jevil v noci 18.listopadu. Takové záblesky by bylo obtížné vidět na osvětlené části Měsíce. Odhaduje se, že nejjasnější záblesky byly způsobeny meteoroidy o hmotnosti kolem 10 kilogramů, což způsobilo lunární kráter o průměru asi jeden metr. A ... další příležitost lunární dopadové záblesky je za dveřmi! Zainteresovaní astronomové, kteří se věnují dálkovému lunárnímu průzkumu by měli monitorovat tmavou stranu téměř první čtvrti Měsíce během meteorického roje Geminid, jež vyvrcholí kolem 13.prosince.

Štítky: Měsíc, Meteorický roj Leonid, Impakt