Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 1999

Horký rentgenový zbytek supernovy v SMC

Uznání: NASA/ CXC/ SAO

Mrak ve tvaru písmene Q na rentgenovém snímku ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra je velký ... napříč má asi 40 světelných let. Je také horký, protože rentgenová zář je tvořena plynem o mnohomiliónové teplotě. S katalogovým označením E0102-72 je toto kosmické Q asi 1000 let starý zbytek supernovy, výsledek smrtelné exploze masivní hvězdy. Supernova může dramaticky ovlivnit své galaktické prostředí, spustit tvoření hvězd a obohatit místní mezihvězdné médium nově syntetizovanými prvky. Tento zbytek supernovy se nachází ve vzdálenosti 190 000 světelných let v sousedství naší galaxie v Malém Magalennově oblaku SMC, takže ostrý rentgenový snímek z Chandry dělá skutečně dojem - zvláště jak odhaluje podivnou paprskovitou strukturu vybíhající ze středu zbytku.

Štítky: Zbytek supernovy, Chandra, Rentgenový