Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2001

Rentgenová zvětšenina NGC 253

Uznání : K. Weaver (LHEA/ GSFC), et al., X-ray Image: SAO, CXC, NASA; Optical Image: ESO

Astronomové hlásí, že pozorování galaxií známých překotným vznikáním hvězd rentgenovou observatoří Chandra ukazuje, že tyto galaxie též obsahují svítivé rentgenové zdroje. Předpokládá se, že jde o středněhmotné černé díry a obří oblaka přehřátého plynu. Vezměme si například nádherný vesmírný ostrov NGC 253. Obdivuhodná hvězdotvorná aktivita NGC 253 ve vzdálenosti zhruba 8 miliónů světelných let byla dobře prostudována za pomoci snímků s vysokým rozlišením jako je vidět vlevo dole. Rentgenové detektory Chandry zaostřené na centrální energetickou oblast galaxie odhalují skryté podrobnosti na vloženém snímku vpravo. Na snímku ve falešných barvách září poblíž jádra rentgenové mraky horkého plynu a přinejmenším čtyři velmi silné zdroje rentgenova záření, jež leží 3000 světelných let od středu galaxie. Tyto extrémní rentgenové zdroje, daleko svítivější než podvojné hvězdy s černou dírou v naší vlastní galaxii, mohou být gravitačně přitahovány do středu NGC 253. Výsledkem je, že NGC 253 a další podobné hvězdotvorné galaxie by si mohly nakonec vytvořit jedinou centrální superhmotnou černou díru a tak přeměnit svá jádra na kvazary.

Štítky: Galaxie, Rentgenový, Černá díra, Kvasar, Ngc 253