Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2000

Středně hmotná černá díra v M82

Uznání: NASA/ CXC/ SAO

Černé díry jsou asi nejbizardnějšími stvořeními moderní astronomické zoologické zahrady. Po letech hledání černých děr buď jako hvězdných objektů v binárních hvězdných soustavách nebo enormně hmotných černých děr ve středech galaxií, mají nyní astronomové silné důkazy pro jiná exotická stvoření - středně hmotné černé díry. Vedoucího kandidáta z ultrahustého středního světa naznačuje detail na tomto ostrém rentgenovém snímku ve falešných barvách z vesmírné observatoře Chandra. Detail rentgenových zdrojů poblíž středu galaxie M82 s vybuchujícími hvězdami oříznutý ze snímku z Chandry zabírá asi 4000 světelných let. Samotná M82 je vzdálená asi 11 miliónů světelných let. Zdroj označený šipkou nedávno přesvědčivě demonstroval rentgenové charakteristiky objektu, jehož gravitační pole drží pohromadě více jak 500 krát větší hmotnost než je Slunce při objemu našeho Měsíce! Astronomové také zaznamenali, že na rozdíl od supermasivní variety, o níž se předpokládá, že se nachází ve středech galaxií, tako středně hmotná černá díra je asi 600 světelných let od středu M82. Teorie vzniku středně hmotných černých děr zahrnují zhroucení "hyperhvězd" vytvářených slučováním mnoha normálních hvězd nebo přímé spojení černých děr hvězdných hmotností.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Černá díra, M82