Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2001

Tři galaxie v souhvězdí Draka

Uznání a copyright: Robert Gendler

Toto tajuplné trio galaxií se někdy nazývá NGC 5985/Skupina v Draku, protože je (zcela pochopitelně) v severním souhvězdí Draka (Draco). Z leva doprava jsou spirální galaxie zepředu NGC 5985, eliptická galaxie NGC 5982 a spirální galaxie zboku NGC 5981, všechny v tomto jediném teleskopickém poli zabírajícím o něco více jak polovinu měsíčního úplňku. I když je toto seskupení příliš malé na to, aby bylo galaktickou kupou, takže nebylo katalogizováno jako kompaktní skupina, přesto se tyto galaxie se nacházejí zhruba 100 miliónů světelných let od planety Země. Bližší prozkoumání jasného jádra spirální galaxie NGC 5985 viditelné zepředu spektrografy, ukazuje výraznou emisi na specifických vlnových délkách, a proto ji astronomové klasifikují jako Seyfertovu aktivní galaxii. Přestože toto seskupení není tak dobře známé jako jiné těsné seskupení galaxií, tak je tento triplet aktraktivním objektem pro lačné astrofotografy (na rozdíl od vizuálního vzhledu).

Štítky: Galaxie, Seyfert, Ngc 5985, Ngc 5982, Ngc 5981