Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2001

Merkur: Kráterové inferno

Uznání: Mariner 10, NASA

Povrch Merkura vypadá podobně jako náš Měsíc. Oba jsou těžce posety krátery a jsou z horniny. Průměr Merkura je asi 4800 km, zatímco průměr Měsíce je o něco méně jak 3500 km (pro porovnání Země má průměr asi 12700 km). Merkur je ale mnoha způsoby unikátní. Merkur je nejbližší planetou ke Slunci, obíhá ve vzdálenosti asi 1/3 poloměru zemské oběžné dráhy. Vzhledem k tomu, že Merkur pomalu otáčí, tak se teplota jeho povrchu mění od nesnesitelně mrazivých -180 stupňů Celsia k nesnesitelně žhavým 400 stupňů Celsia. Nejbližší místo ke Slunci na Merkurově oběžné dráze se každý oběh poněkud mění, tento fakt použil Albert Einstein k ověření správnosti jeho tehdy nově objevené teorie gravitace, teorii obecné relativity. Snímek nahoře byl pořízen jedinou sondou která kdy proletěla kolem Merkura: Marinerem 10 v roce 1974.

Štítky: Sluneční soustava, Merkur