Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. srpen 2001

Phobos: Měsíc Marsu se zpečetěným osudem

Uznání: Viking Project, JPL, NASA
Image mosaic by Edwin V. Bell II (NSSDC/Raytheon ITSS)

Mars, rudá planeta pojmenovaná po římském bohu války, má dva měsíčky Fobos a Deimos, jejichž jména jsou odvozena z řeckých slov pro strach a hrůzu. Tyto marťanské měsíce mohou být docela dobře zachycenými asteroidy z hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nebo možná i z větších vzdáleností Sluneční soustavy. Na tomto snímku z orbiteru Viking 1 z roku 1978 je skutečně vidět největší měsíc Fobos jako asteroidu podobný objekt hustě pokrytý krátery. Fobos o průměru asi 17 mil (27km) opravdu sviští přes marťanskou oblohu. Ve skutečnosti vychází nad marťanským západním horizontem a zapadá na východě, oběh dokončí za méně jak 8 hodin. Osud Fobosu je ale zpečetěn. Fobos obíhá tak blízko Marsu (asi 3600mil,t.j.5760km nad povrchem ve srovnámí s 250000 mílemi, t.j.384000km pro náš Měsíc), že gravitační slapové síly je stahují níže. Za 100 miliónů roků pravděpodobně dopadne na povrch nebo se rozpadne napětím způsobeným neúprosnými slapovými silami, trosky vytvoří prstenec kolem Marsu.

Štítky: Mars, Phobos