Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2001

Distorze působená vzdálenou kupou

Uznání: D. Wittman (Lucent Technologies' Bell Labs) et al., NOAO, AURA, NSF

Tento úžasný barevný hloubkový snímek oblohy v souhvězdá Ryb (Pisces) byl vytvořen z dat rychlého, citlivého, digitálního detektoru známého jako Big Throughput Camera, jenž slouží na Inter Americké observatoři na Cerro Tololo v Chile. Na původním snímku je sotva povšimnutelná malá kupa asi 15 galaxií téměř 3 miliardy světelných let daleko, zde je zakroužkovaná vpravo dole. Ve skutečnosti tato vzdálená kupa vůbec nebyla objevena povšimnutím si jejího vzhledu na snímku, ale mapováním malých distorzí způsobených její gravitací. Jak předpovídá Einsteinova obecná teorie relativity, tak gravitační hmota kupy působí jako čočka a ohýbá světlo a bortí tvar galaxií v pozadí. Tento efekt je znám jako gravitační čočka. Počítač, který mapoval malé distorze tvarů galaxií v pozadí na snímku z kamery Big Throughput pro velkoplošnou distribuci hmoty v této části oblohy objevil, že se hmota koncentruje do malé oblasti. Ukázalo se, že tato oblast odpovídá kupě galaxií, poprvé, kdy byl vůbec takový objekt objeven spíše na základě hmotnosti než podle světla.

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky