Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2001

Bublající kotel NGC 3079

Uznání: Gerald Cecil (UNC/Chapel Hill) et al., NASA

Spirální galaxie NGC 3079 viděná z profilu je zhruba 50 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké Mědvědice (Ursa Major). Tento úžasný snímek ve falešných barvách z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope zobrazuje galaktický disk složený ze spektakulárních hvězdokup, točitých sprirálních ramen a dramatických pásů tmavého prachu zabírá asi 70000 světelných let. Ale nejpřitažlivějšími útvary v NGC 3079 jsou pilíře plynu, které se tyčí nad vířícím kotlem kosmické aktivity ve středu galaxie. Na vloženém snímku vpravo dole je vidět, jak pilíře rostou do výšky až kolem 2000 světelných let a zdá se, že leží na povrchu nesmírné bubliny vyrůstající z jádra galaxie. Měření ukazují, že plynové pilíře proudí pryč z jádra rychlostí 6 miliónů kilometrů za hodinu. Co tvoří kotelní bublinu této galaxie? Astronomové zkoumají možnost, že superbublina se vytváří větry z masivních hvězd. Pokud ano, tak byly tyto masivní hvězdy pravděpodobně zrozeny najednou, když střed galaxie prošel náhlým poryvem vznikání hvězd.

Štítky: Star-formation, Aktivní galaxie, Superbublina, NGC 3079