Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 1999

Galerie gravitačních přeludů

Uznání: Kavan Ratnatunga (Carnegie Mellon U.) et al., HST, NASA

Čím dále do vesmíru, tím je obtížnější vidět zpříma. Důvodem je, že vzdálené galaxie působí jako gravitační čočky ohýbající světlo které prochází kolem nich. Toto ohýbání způsobuje distorzi zdrojů v pozadí a v některých případech vytváří mnohonásobné obrazy. Na snímcích nahoře jsou kandidáti na gravitační čočky nalezení na snímcích "středně hlubokého průzkumu" Medium Deep Survey kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope. Obrazy zdrojů pozadí, které jsou zobrazeny čočkami galaxií v popředí včetně kvazarů, se jeví jako vícečetné modré šmouhy a galaxie zakřivené do křivých oblouků. Neobvyklí a zajímaví kandidáti na gravitační čočky obsahují i galaktický disk zboku, který může působit jako čočka (vlevo nahoře) a snímek přezdívaný "londýnská podzemka" London Underground (hodně vlevo), který by mohl být distorzí galaxie v pozadí do optického Einsteinova prstence.

Štítky: Kvazary, Gravitační čočky, Galaxie