Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2001

Hvězdy jasné, galaxie slabá

Uznání: L. Drissen, J. Roy and C. Robert (Universite Laval), Y. Dutil (CFHT), NASA

Tyto dvě kupy jasných, nově vzniklých hvězd obklopených zářící mlhovinou leží 10 miliónů let daleko v slabé nepravidelné galaxii katalogizované jako NGC 2366. Snímek dalekohledem Hubble Space Telescope ukazuje, že nejmladší kupa vespod stará asi 2 milióny let je nadále obklopena plynem a prachem ze kterého zkondenzovala, zatímco silné hvězdné větry z hvězd ve starší kupě nahoře (4-5 miliónů let stará) začaly čistit centrální oblasti a tak zjevně daly celé mlhovině tvar obráceného háku. Hvězdy v těchto hvězdokupách jsou ve srovnání se Sluncem hmotnější a žijí kratší dobu. Nejjasnější hvězda poblíž špičky háku je vzácná svítivá modrá proměnná (Luminous Blue Variable) s hmotou 30 až 60 sluncí, podobná eruptivní Eta Carinae v naší vlastní Mléčné dráze. Hvězdy této hmotnosti jsou extrémně proměnlivé. Srovnání s pozemskými snímky ukazuje, že se jasnost této hvězdy během tří let zvýšila asi 40 krát, což ji učinilo v současnosti nejjasnější hvězdou v této slabé galaxii.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Hmotné hvězdy, Irregular galaxy, Ngc2363