Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2001

Bolid z meteorického deště Leonid 2001

Uznání: The CONCAM Project, Michigan Tech, Gemini Obs., AURA, NSF

Meteorický déšť Leonid 2001 včera v časných ranních hodinách poskytnul pěknou podívanou v mnoha částech světa. Spousty ospalých pozorovatelů hazardujících na svých zahrádkách byli odměněni několika jasnými meteory za minutu křižujícími oblohou. Tato frekvence učinila Leonidy 2001 nejaktivnějším meteorickým deštěm ve třech desetiletích. Na snímku nahoře je jasný bolid - Leonida, jenž včera ráno krátce ozářil Havaj. Noční celooblohový monitor CONCAM na vyhaslé sopce Mauna Kea zachytil jasný meteor, jenž je vidět jako velmi jasná čára napříč dolní části snímku rybím okem. Stopa meteoru překročila galaktickou rovinu (slabá záře, která běží odzdola zleva nahoru doprava), prošla pod planetou Jupiterem a přes souhvězdí Orion. Během letošních Leonid zaznamenali všechny CONCAMy na Havaji, Arizoně a Kalifornii početné jasné meteory.

Štítky: Meteorický roj, Leonids 2001, Bolide