Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2002

Galerie portrétů kvazarů

Uznání J. Bahcall (IAS, Princeton), M. Disney (Univ. Wales), NASA

Kvazary (Quasar = QUASi-stellAR object) leží na hranici pozorovatelného Vesmíru. Když byly v roce 1963 kvazary objeveny, tak astronomové byli ohromeni tím, že jsou takové objekty viditelné přes miliardy světelných let. Z toho vyplynulo, že musí hýřit množstvím emitované energie. Odkud ta energie pochází? Mnoho astronomů věří, že centrálním motorem kvazarů je obří černá díra zásobená palivem velkého množství dopadajícího plynu, prachu a hvězd. Tato galerie portrétů kvazarů z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope nabízí pohled do jejich sousedství: samotné kvazary se jeví jako jasné hvězdám podobné objekty s difrakčními paprsky. Snímky ve středu a v pravém sloupci ukazují kvazary spojené s rozervanými galaxiemi ve srážkách nebo splynutích, což by mohlo poskytovat dosti zbytků k nasycení hladové černé díry.

Štítky: Galaxie, Černá díra, Kvasar