Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2002

NGC 2266: Stará kupa v novém katalogu

Uznání: Till Credner & Sven Kohle, Bonn University

Katalog hvězdokup a mlhovin The New General Catalog není zase tak nový. Ve skutečnosti byl publikován v roce 1888 jako pokus J. L. E. Dreyera sjednotit práci astronomů Williama, Caroline a Johna Herschelových a dalších do užitečného, jediného úplného katalogu astronomických objevů a měření. Dreyerova práce byla úspěšná a je důležitá i dnes, jak tento slavný katalog pokračuje v propůjčování své zkratky "NGC" jasným hvězdokupám, galaxiím a mlhovinám. Vezměme si například tuto hvězdokupu známou jako NGC 2266 (položka číslo 2266 v NGC souboru). Nachází se asi 10000 světelných let daleko v souhvězdí Blíženců a představuje otevřenou neboli galaktickou hvězdokupu. Při věku asi 1 miliardy let je NGC 2266 na galaktickou kupu stará. Na tomto nádherném tříbarevném snímku jsou dobře zjevné její vyvinuté červené obří hvězdy.

Štítky: Katalog NGC, Ngc 2266, Galaktická kupa