Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2002

Povrch Io: stále ve stavu rekonstrukce

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Stejně tak jako střed vašeho milovaného města nebo každý sebe dbalý web, tak se i povrch Io trvale nachází ve stavu rekonstrukce. Tomuto měsíci Jupitera přísluší označení vulkanicky nejaktivnějšího tělesa ve Sluneční soustavě. Jeho bizardně vyhlížející povrch trvale utváří a přetváří toky lávy. Tento kompozitní snímek Io s vysokým rozlišením, který vznikl z údajů sondy Galileo z roku 1996, má střed na straně, která je vždycky odvrácená od Jupiteru. Byl zpracován tak, aby se zdůraznily variace barev a jasnosti povrchu Io a odhaluje útvary, které mají napříč jenom 1.5 míle. Za povšinutí stojí nepřítomnost impaktních kráterů, která vybízí k doměnce, že se celý povrch pokrývá novými vulkanickými depozity rychleji, než krátery vznikají. Co tento vulkanismus pohání? Pravděpodobným zdrojem energie jsou proměnlivé gravitační slapy způsobované Jupiterem a dalšími galileovskými měsíci, jak Io obíhá kolem hmotné obří plynné planety. Slapovým dmutím se zahřívá vnitřek Io a vytváří se sírová vulkanická aktivita.

Štítky: Měsíc, Io, Jupiter, Sopka, Tide